Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 november 2019

Gezondheid is vrijheid.

Claudia de Breij heeft een bundel uitgebracht in 2015 met de titel Gezondheid is vrijheid. Uitgegeven speciaal ter ere van de Dag van de verpleging op 12 mei.

De bundel bevat een aantal columns, verhalen en songteksten en is nog geen 100 pagina's. Dus daar was ik vanmorgen zo doorheen gelezen. Een leuk uurtje vermaak zeg maar. Maar wel met diepgang, het heeft me getriggerd.

Neem alleen de titel: Gezondheid is vrijheid. Iets wat zo goed als iedereen zal beamen. Maar waarvan je pas de echte betekenis weet als je serieus aan gezondheid inlevert. 

Dan is er de goede raad die ze geeft: wees niet bang. Maar wees wel voorbereid. Weliswaar heeft deze raad betrekking op bevallen, maar hij is ook van toepassing op het proces wat ik tijdens mijn strijd tegen borstkanker doorloop. Het proces is geen feestje maar (in mijn geval) wel te doen. Ik heb mijn angsten zo goed en zo kwaad geparkeerd tot een bijwerking of probleem  zich echt voordoet. Niet altijd even makkelijk maar voor mij werkt dat. Vooral omdat ik wel de nodige (betrouwbare) informatie opzoek voordat ik een angst parkeer. Dat maakt handelen als zich een kwaal of probleem voordoet makkelijker. 

En mijn conclusie uit 1 van de verhalen is dat positief ingestelde mensen niet in de slachtoffer rol kruipen. En dat als je dat kunt, ziekzijn maar met name herstellen misschien wel makkelijker zijn.

Laat ik nu een positief ingesteld mens zijn, en me door het lezen van deze bundel dat weer realiseren.

Ze sluit de bundel af met " gezondheid is vrijheid; doe er iets mee". Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten.


1 opmerking:

  1. Ik ben helemaal met je eens: het slachtofferrol haal je onderuit. Positief blijven geeft je energie ondanks de malaise. Het helpt je overwinnen.
    Ik ontdekte vanmorgen dat ik gedurende een maand je blog niet had gevolgd (nu alles in één keer gelezen). Ik ben bezig alles in te halen wat ik 1 jaar en 9 maanden heb moeten laten liggen. Ik moet ook balanceren om mijn wil en mijn energie in evenwicht te houden. Dat lukt soms minder goed en ga te lang door. Dan moet ik bijslapen.....
    Liefs, Adriana

    BeantwoordenVerwijderen