Totaal aantal pageviews

donderdag 23 mei 2019

Wat betekent nu die uitslag die we gisteren hebben gekregen.

Uitzaaiingen in de poortwachtersklier is niet hetzelfde als uitgezaaide borstkanker.Je spreekt van uitgezaaide borstkanker als er tumoren elders in je lijf worden aangetroffen. In dit stadium zit ik nu niet.
 
Komen kankercellen in een lymfevat terecht, dan kunnen zij in de lymfeklieren uitgroeien tot een uitzaaiing. Dit zijn wat ze noemen regionale uitzaaiingen. Deze delen ze in naar omvang, en wat ze bij mij hebben aangetroffen is macro oftewel > 2 mm. Tot een aantal jaar geleden werden dan al je lymfeklieren in de oksel operatief verwijderd, nu behandelen ze dit met bestralen.
 
Praktisch gezien betekent dit, dat ik 10 tot 30 seconden langer bestraling krijg per behandeling. Dit omdat ze nu niet enkel de borst bestralen waar de tumor zat maar ook de oksel. Aan dit traject verandert niets, ze maken een afspraak met de radiotherapeut voor de week tussen de hemelvaart en Pinksteren. Dan kan er worden begonnen met het proces, wat bestaat uit nog een scan, het aanmeten van een bestralingsmasker etc. De verwachting nu is 16 - 21 bestralingen in ca. 4 weken.
 
Wat opnieuw de onzekerheid brengt, is dat er in het geval van uitzaaiingen in de poortwachtersklier (i.i.g. bij het Flevoziekenhuis) standaard een mammaprint wordt gedaan. Dit is een aanvullend onderzoek van het tumorweefsel waarbij ze bepalen of de tumor een hoog risico of een laag risico heeft. Bij een hoog risico zal ik chemo nodig hebben om de risico's op uitzaaiingen te minimaliseren. De uitslag van de test laat 2.5 week op zich wachten en dat zal weer slopend zijn. Voor deze uitslag zal er een afspraak worden ingepland bij de oncoloog.
 
Toch zijn er een aantal zaken positief:
 
  • Er zijn geen redenen om aan te nemen dat het erfelijk is!
  • De wond zag er goed uit.
  • De snijwonden waren schoon, dus ik hoef niet nogmaals geopereerd voor deze tumor.
  • Ik heb genoeg sterren in mijn verzekering om de mammaprint ( ca. € 2600,--) niet zelf te hoeven betalen.
  • Doordat ze sinds een aantal jaar met behulp van de mammaprint bepalen of chemo nodig is worden er steeds minder "onnodige"' chemobehandelingen gegeven.
  • Er staat een duidelijk filmpje op www.mammaprint.nl.


En ik wil eindigen met een quote:

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten