Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 oktober 2019

Taalbarrières

Bij de kuur die ik nu krijg is neuropathie 1 van de bijwerkingen.  De kenmerken zijn een doof gevoel in je vingertoppen,  tenen of als het echt mis is gevoelloosheid. Hier zijn ze zeer alert op, want dat kan blijvend zijn, dus is het noodzakelijk de dosis van de kuur aan te passen of de kuur te stoppen.

Dit leverde gisteren een boeiende conversatie op tussen een (naar ik denk) Turkse lotgenoot en een verpleegkundige.  Zij gaf aan last te hebben van een vervelend gevoel in haar vingertoppen. Toen de verpleegkundige doorvroeg zei ze "ik voel niks in mijn vingertoppen ". Waarop bij de verpleegkundige alle alarmbellen aan gingen. Mevrouw bedoelde met niks dat ze geen klachten had in de vingertoppen, voor de verpleegkundige was het begrip niks voelen iets heel anders. Bij het begrip een doof gevoel onstond helemaal onbegrip. Tja als je er over nadenkt is dit ook een lastige wijze van het toepassen van het begrip doof, of niks voelen.
Uiteindelijk durfde de verpleegkundige het niet  aan om de kuur toe te dienen en werd er een deskundige bij gehaald. Die concludeerde na een gesprek met mevrouw  dat het een misverstand was, mevrouw had last van haar nagels. Ook heel vervelend maar geen reden om de kuur niet toe te dienen. Dit misverstand leverde zeker 1,5 uur vertraging op.

Wat ben ik dan blij dat wij de taal beheersen en mondig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten