Totaal aantal pageviews

woensdag 5 februari 2020

Een mes tussen mijn ribben

Mijn fysio / oedeemtherapeut is een sympathieke lieve meid. Je kunt heel gezellig met haar kletsen en ook een diepgaand of confronterend  gesprek gaat ze niet uit de weg. 
Ze was in staat om met de oedeemtherapie, mijn borst van cup Z (zo voelde het) terug te brengen naar mijn normale cupmaat. En nu zorgt ze voor het wekelijkse onderhoud. Het bijzondere van oedeemtherapie is dat het lijkt te bestaan uit wat geaai en zacht geduw. Toch opent ze hiermee op professionele wijze,  lymfeknooppunten en stuur ze het vocht via de lymfebanen de goede richting uit. Met als resultaat dat de lymfoedeem-ellende momenteel erg meevalt.

De lymfoedeem wordt onder andere veroorzaakt door de bestralingen van mijn borst en oksel.  Ook de littekens van de operatie en de P.A.C. verstoren het lymfestelsel behoorlijk, met name wanneer ze "vast" gaan zitten. Dit fenomeen behandelt ze door het bindweefsel los te masseren. Dit voelt als, wat we vroeger noemde prikkeldraad. Het tegen elkaar indraaien van de huid op je arm. 

Nu heb ik er een pijntje bij, mijn ribben doen zeer. Blijkt daar ook het nodige vast te zitten. Waarbij het lijkt of ze tijdens het behandelen een mes tussen mijn ribben zet en heel hard duwt op blauwe plekken. Dat zijn de momenten dat ik een fractie van een seconde vergeet dat ze dezelfde is als die sympathieke lieve meid waarmee je goed kunt kletsen. Gelukkig duurt dat altijd maar een fractie van een seconde.

Nu maar weer erop vertrouwen dat het helpt. En braaf de erbij gekregen oefeningen doen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten