Totaal aantal pageviews

donderdag 6 februari 2020

Blij met borstkanker

Blij met borstkanker. Een rare zin maar voor mij heel waar. De verklaring is heel simpel, er zijn er helaas vele met mij die borstkanker hebben. Doordat het zulke grote aantallen zijn is er veel informatie beschikbaar. Dit komt weer doordat deze grote aantallen, studies en onderzoeken mogelijk maken.

Soms duizelt mijn hoofd van de grote hoeveelheid informatie. En het is daardoor ook weleens ingewikkeld.  Verhalen van een behandeltraject van 3 jaar geleden zijn soms simpelweg achterhaald. Er zijn zoveel varianten mogelijk dat vergelijken met het traject van iemand anders vaak neerkomt op het vergelijken van appels met peren.

Ondanks dat ben ik blij met de hoeveelheid informatie die er beschikbaar is. De hoeveelheid die het mogelijk maakt om het proces te optimaliseren,  te personaliseren en vooral mensen met (borst)kanker steun te bieden. 

De hoeveelheid informatie is geleverd door lotgenoten die ondanks of misschien wel dankzij hun ziekzijn hier hun energie in hebben gestoken. Uit waardering hiervoor draag ik hieraan ook graag mijn steentje bij. Behalve dat ik toestemming heb gegeven dat al mijn medische gegevens gebruikt mogen worden doe ik mee aan twee onderzoeken. Één onderzoek, niet specifiek voor borstkanker, bij de Universiteit van Utrecht naar gezin en kanker. En één studie waarbij ze een keuzehulp ontwikkelen voor de behandeling van borstkanker. Hiervoor mag ik vandaag naar het VUmc om deel te nemen aan een groepsinterview. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

Daarom de zin, ik ben blij met borstkanker. Blij dat ik niet de één of andere zeldzame vorm heb waar de medische wetenschap nog niet zoveel mee kan. Blij dat ik een vorm van kanker heb waarbij bij de genezing het kwartje vaker de goede kant op valt dan de slechte. Zeker als je het een duwtje geeft in de goede richting met alle behandelingen die er mogelijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten