Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 december 2019

Soms sta ik even stil

Soms sta ik even stil bij hoe het was, hoe het is en de tijd daartussen. Dan realiseer ik me dat het voor mij en mijn dierbaren om me heen niet niks was. Alle behandelingen ondergaan was soms pittig, maar langs de zijlijn staan is ook een zware taak.

En het is goed om erbij stil te staan dat alles voorbij gaat. Ik heb echt wel hele slechte dagen gehad, met name tijdens de chemo, maar ze gaan voorbij. Ik heb ook wel eens getwijfeld of ik ooit weer mijn energie op zou kunnen bouwen als ik energieloos op de bank hing en een kopje thee zetten al een heidens karwei was. Maar ook dat gaat voorbij.

Maar nooit heb ik getwijfeld of het "te doen" was, het was een klus die moest worden geklaard. En ik heb grenzeloos vertrouwen in mijn lijf en de medische wetenschap. En met name de samenwerking daartussen. Ja, ik had een tumor, maar heb deze toch maar mooi zelf ontdekt. En mijn lijf heeft het zware traject doorstaan zonder ernstige complicaties of al te zware bijwerkingen.

Ik heb nooit geworsteld met gevoelens van, waarom ik. Ik ga uit van het principe domme pech. 1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker, helaas was ik die ene. Dat wil niet zeggen dat ik er nooit van baal, maar dat mag dan ook soms.

En nu, nu geniet ik van mijn herstel. Uiteraard gaat dat met ups en downs, maar voornamelijk met ups. Het vereist doorzettingsvermogen, acceptatie en geduld. 

Maar dan word ik ook beloont met af en toe aantoonbare resultaten. De meting waarbij blijkt dat mijn spiermassa is toegenomen en de vetmassa is gedaald๐Ÿ’ช. Helemaal zelf weer een echte maaltijd klaar gemaakt en niet snel iets in elkaar geflanst uit de vriezer of met potjes en pakjes. Mijn keuken zelf op orde gebracht en schoongemaakt. Mijn haar wat weer groeit. Overwinningen die we koesteren en waarvan we genieten.

Zoals al vaak gezegd, 2020 wordt mijn jaar! We komen eraan. 

NB: puber waardeerde de verse rode kool met appel gestoofd in balsamico azijn, de gehaktbal met ui en gekookt aardappel niet. En dat ze het niet mocht opleuken met een kwak mayonaise was belachelijk ๐Ÿ˜Ž.

1 opmerking:

  1. Kanjers, jij en je gezin. Deze klus heb jij maar ook je gezin dapper doorstaan. Want langs de zijlijn staan valt echt niet mee.
    Nu vooruit kijken naar jouw/jullie jaar 2020.
    Dat het een jaar mag worden waarin jij/jullie mogen genieten van alle mooie dingen in dit leven.
    ๐Ÿ˜˜๐Ÿ’– Gerard en Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen