Totaal aantal pageviews

woensdag 17 april 2019

Nog geen volledige uitslag, wel een aantal antwoorden, maar ook veel (nieuwe) vragen.

 

Het was terecht dat ze de eerste uitslagen van de testen niet vertrouwden. Die waren te mooi ten opzichte van wat ik aangaf te voelen en wat de foto's en echo aantoonden.


Zoals we nu weten is het stadium 2 (er zijn 4 stadia) dus een invasieve* tumor ductaal**, wat in ieder geval betekent dat ik geopereerd moet worden, waarbij borst besparend tot de mogelijkheden lijkt te behoren. Nadat de wond van de operatie is genezen start ik een serie bestralingen van naar verwachting 3 weken in Almere. Kortom hiermee ben ik tot en met de zomer wel zoet.


Wat we nog niet weten is of de tumor hormoon- of eiwitgevoelig is. Hiervan hangen de verdere behandelplannen af. Concreet gezegd er is nog 30 % kans op een traject met chemo. Daarnaast het antwoord op de vraag of hormoon of immuun therapie zinvol is hangt af van deze uitslagen.


Pas 10 dagen na de operatie is er vanuit de schildwachtklier (sentinel node) procedure de uitslag of er uitzaaiingen zijn. De verwachting nu is op basis van de echo dat dit niet zo is, maar....


Er moet besloten worden of ik een borstamputatie wil of voor borst besparend ga, voor de overlevingskansen maakt dit niet uit. En als ik spijt krijg van een borstamputatie, ze plakken hem niet even terug. Dussssss wat is wijsheid?!


Terug naar stapje voor stapje:
  • Vrijdag krijgen we de uitslagen van de hormoon- en eiwitgevoeligheidstesten, dus komen we weer een stap verder met het behandelplan. Als het meezit weten we dan ook de datum van de operatie en aanverwante afspraken; anesthesist, dagje AMC voor schildwachtklierprocedure, dag opname voor borst besparende operatie of enkele dagen voor borstamputatie.
  • Besluiten of ik ga voor een borst besparende operatie of voor een amputatie als ik inderdaad de keus blijf houden.
  • Accepteren dat ik minimaal tot na de zomer hiermee bezig ben.
  • Angst voor bijwerkingen, zoals een frozen shoulder, vermoeidheid, bijverschijnselen van de bestralingen, etc., onder ogen zien.
Hoe we er nu instaan is zeker niet negatief. Maar het is niet niks en er blijft die onzekerheid omdat nog niet alles duidelijk is. Maar ik denk dat dit ook een onderdeel is van het stappenplan. Accepteren dat er gedurende het hele traject vooral veel onzeker is.




*invasief carcinoom = borstkanker, dus niet meer in het voorstadium


**ductaal = ontstaan in een melkklier, de meest voorkomende vorm van borstkanker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten