Totaal aantal pageviews

woensdag 6 januari 2021

Informatie

Verbijsterend veel, 1op de 7 vrouwen krijgt te maken met borstkanker. En dan ook met alle sores van dien.

Nu ik (alweer enige tijd) behoor tot de groep vrouwen met borstkanker kom ik, met name op internet maar ook elders, continu informatie tegen. Ik blijf het ingewikkeld vinden om er de informatie tussenuit te vissen waar ik wat aan heb.

Toch heb ik al wel wat pareltjes gevonden. Om te beginnen de mamacare- en oncologisch verpleegkundigen van het Flevoziekenhuis in Almere. Ik heb het contact met deze toppers ervaren als "daar kan ik wat mee". Toen, nu en in de toekomst. Er was naast aandacht voor de medische kant ook veel aandacht voor onszelf.

Onze "peut" Minke de Boer wees Dennis en mij op de herontdekking van haarzelf een podcast over de gevolgen van borstkanker op de seksualiteit. Een aanrader! 

Vanavond start de serie de K van Karlijn. Op dit moment krijgt de serie al enorm veel aandacht in de aanloop naar de 1e aflevering. Ik ga kijken, ik ben benieuwd. 

Ik heb me ook aangesloten bij allerlei contactgroepen op Facebook. Dit in de eerste instantie uit een soort honger naar informatie vanuit lotgenoten en ervaringsdeskundigen. Mijn conclusie is dat die voor mij niet werken. De mensen die zich daar laten horen, zoeken en bieden wat anders dan waar ik blijkbaar behoefte aan heb. Ik blijf ondanks dat ik er zelf niet direct iets vind toch een soort van "hangen" in deze groepen. Dit met het idee dat er misschien op enig moment wel iets nuttigs voorbij komt en dat ik mogelijk iemand met zinvolle feedback kan helpen.

Wat ik heb ervaren als prettig zijn de vrijblijvende kortdurende contacten bij de onderzoeken waar ik aan heb deel genomen. Vrouwen in verschillende stadia, leeftijd, met diverse vormen van borstkanker en een eigen kijk op borstkanker. Met als gemeenschappelijk doel het verder helpen van de wetenschap of informatie voorziening rondom borstkanker. 

En wat ik nog steeds een betrouwbare informatiebron vind is borstkanker.nl.

(Borst)kanker zal nooit meer uit ons leven verdwijnen. Het speelt alleen steeds meer een rol op de achtergrond en raakt ingebed in ons leven. Het kaderen van voor ons relevante informatie helpt daarbij. Tips zijn altijd welkom, en zal ik altijd doorspelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten